Ik ben niet de gemiddelde leiderschapscoach

Ik help ambitieuze leiders zoals jij om doelgericht de zichtbare en onzichtbare knelpunten in je leiderschap en team op te lossen. Mét erkenning en respect voor elke individuele medewerker, maar zonder soft te zijn, zonder eerst 6 maanden met elkaar aan tafel te gaan en zonder iemand in een rol te duwen die niet past. 

Mijn doel: zo snel mogelijk het beste uit jou en je team naar boven halen, zodat jullie je weer vol kunnen focussen op jullie doel en bestaansrecht als organisatie.  

Dit ben ik in 30 seconden. Benieuwd naar mijn hele verhaal en achtergrond? Je leest het hieronder.

Keer op keer zag ik dat het bedrijfsdoel niet werd bereikt, altijd door dezelfde reden

Na mijn universitaire studie bedrijfseconomie kwam ik als consultant bij veel verschillende bedrijven, waar ik bij wijze van spreken overal ‘gedropt’ kon worden. Het was aan mij om zo snel mogelijk concreet bij te dragen aan het team en resultaat te leveren. Mijn functie was het in kaart brengen van processen in de IT sector. De brug slaan tussen het IT team en de eindgebruikers van het product. Wat moet het systeem doen om die processen efficiënter en klantgerichter te maken? Daarvoor moest ik zo snel mogelijk weten hoe het ervoor stond en wat er speelde, zodat ik direct kon aanhaken op de cultuur en actuele onderwerpen binnen de organisatie. En dat is waar ik zag wat overal gebeurde… 

Iedereen was vooral gefocust op het duidelijk overbrengen van de inhoud en het toepassen van de nieuwste technologie, maar het gewenste resultaat bleef uit. Extra hameren op afspraken, inhoudelijke kennis en structuren bleek niet de oplossing. Al snel zag ik dat de kern van het probleem niet aangepakt werd.

Na mijn universitaire studie bedrijfseconomie kwam ik als consultant bij veel verschillende bedrijven, waar ik bij wijze van spreken overal ‘gedropt’ kon worden. Het was aan mij om zo snel mogelijk concreet bij te dragen aan het team en resultaat te leveren. Mijn functie was het in kaart brengen van processen in de IT sector. De brug slaan tussen het IT team en de eindgebruikers van het product. Wat moet het systeem doen om die processen efficiënter en klantgerichter te maken? Daarvoor moest ik zo snel mogelijk weten hoe het ervoor stond en wat er speelde, zodat ik direct kon aanhaken op de cultuur en actuele onderwerpen binnen de organisatie. En dat is waar ik zag wat overal gebeurde… 

Iedereen was vooral gefocust op het duidelijk overbrengen van de inhoud en het toepassen van de nieuwste technologie, maar het gewenste resultaat bleef uit. Extra hameren op afspraken, inhoudelijke kennis en structuren bleek niet de oplossing. Al snel zag ik dat de kern van het probleem niet aangepakt werd.

Hoe hard ze ook hun best deden, ze dreven verder weg van het doel.

De kern van het probleem was de menselijke factor, die niet tot nauwelijks aandacht kreeg. De twee groepen waar ik mee te maken had, de eindgebruikers en het IT team, leken een totaal andere taal te spreken. Ze hadden een andere focus en redeneerden beide vanuit hun eigen straatje. Twee groepen die hetzelfde doel hadden, maar door hun onderlinge verschillen allebei een eigen kant op bewogen, weg van het doel. 

Er ontstond frictie tussen mensen en ze begrepen elkaar niet. De een vond het vervelend dat het elke keer weer anders moest, de ander snapte niet waarom diegene niet meebewoog en zo ‘vast zat’. En zo waren er nog wel 20 verschillende uitingen van onderling onbegrip. De  hoeveelheid kostbare tijd en energie die hierdoor noodgedwongen naar randzaken ging in plaats van naar de inhoud, was gigantisch. Ik hoef je niet uit te leggen welke negatieve invloed dit had op de voortgang en kwaliteit van de desbetreffende projecten.

Het is duidelijk dat het niet bijdroeg aan een productieve bedrijfscultuur. Maar waar bij iedereen vooral de irritatie dagelijks hoger opliep, rees bij mij een andere vraag: wat was er dan wél nodig om een succes van zo’n bedrijf of team te maken? Niemand stapt ‘s ochtends in zijn auto met de behoefte om vandaag eens lekker dwars te gaan liggen. Dus waar ging het mis – en bleef het mis gaan?

Om opnieuw te kunnen focussen op het gezamenlijke doel, was een andere vertaalslag nodig: tussen de mensen.

Terwijl het mijn functie was de vertaalslag te maken binnen de processen, bleek er in feite een vertaalslag nodig te zijn tussen de mensen die lijnrecht tegenover elkaar stonden. 

Zo ontstond in 2013 Qlaver4

Ik had al snel door dat vrijwel elk team tegen vergelijkbare obstakels aanloopt. Veel ondernemers, managers en team leads – ooit zo gedreven om met hun zorgvuldig gekozen team alles uit hun doelen en targets te halen – leggen zich op een gegeven moment  maar neer bij de situatie. Dat er in hun team nou eenmaal altijd dwarsliggers zijn of mensen die niet echt betrokken zijn, “hoort er nou eenmaal bij”. De samenwerking in het team verbeteren is “onbegonnen werk”, want “met die ene collega kun je niets”.

De samenwerkingen, waar alle partijen eerst zo enthousiast en ambitieus in waren, lopen onnodig stuk, met alle gevolgen van dien. Zonde. Niet alleen van het werkplezier in je bedrijf en de mensen waar je zo zorgvuldig je tijd en resources in geïnvesteerd hebt – maar vooral ook van de harde cijfers die keer op keer lager zijn dan gepland en de kansen en doelen die je team laat liggen.

Terwijl ik het bij het ene na het andere bedrijf zag gebeuren, klikte het: dit is waar in veel organisaties de grootste winst in te halen is in het halen van doelen. Dit is waar ik bedrijven en teams echt mee kan – en gá – helpen. 

Ruim tien jaar later heb ik keer op keer ervaren dat – met de juiste aanpak – elk team soepel kan functioneren en doelgericht kan samenwerken. 

Weer gaan bouwen aan hun eigen stukje van de weg naar het gezamenlijke doel.

Ik zie week na week hoe mensen die hun werkdagen en carrière in feite maar aan het uitzitten waren, weer betrokken raken bij wat ze doen. 

Werknemers die tegen elkaar zeggen “oh ja, dat vind jij niet fijn, hè?” en stilstaan bij wat werkt voor dezelfde collega waar ze een paar maanden geleden nog de vinger naar wezen, en waardoor ze avond na avond doodvermoeid thuiskwamen met een “misschien moet ik toch echt maar eens gaan kijken naar wat anders”.

Hoe mensen die op papier een team zouden moeten vormen maar in de praktijk vooral streden om überhaupt naast elkaar te functioneren, daadwerkelijk weer gaan bouwen aan hun eigen stukje van de weg naar het gezamenlijke doel. 

Kan er weerstand zijn vanuit het team? Ja. Is het altijd even makkelijk opgelost? Nee, want anders las jij nu deze pagina niet ;). Maar met de juiste aanpak is het voor elk team mogelijk. Ook voor dat van jou.

Mijn visie op soepel & resultaatgericht samenwerken

Jouw team is een unieke puzzel, bestaande uit net zo unieke stukjes: je werknemers. En of die puzzel nu uit 5 of 5.000 stukjes bestaat, dat betekent dat… 

… het nooit één stukje is dat niet past.

Wat er op dit moment ook speelt in je organisatie of team, het probleem, obstakel of issue wordt nooit veroorzaakt door één persoon. De situatie is altijd een logisch gevolg van de combinatie van teamsamenstelling en de fase waarin de organisatie zich bevindt. Het is onmogelijk de verantwoordelijkheid bij één of enkele personen te leggen.

… ieder stukje bijdraagt aan het resultaat.

Tegelijkertijd kan elk individu bewust andere keuzes maken en daarmee concreet bijdragen aan het gezamenlijke doel én het werkplezier in het bedrijf. Daarvoor zal het oordelen over collega’s en vingers wijzen naar elkaar, plaats moeten maken voor verantwoordelijkheid pakken en elkaars toegevoegde waarde zien en benutten.

… je als leider de puzzelaar bent.

Meer eigenaarschap, productiviteit, samenwerken en zelfstandigheid in je team begint bij te weten wat je mensen nodig hebben om optimaal te functioneren. Dat heeft niks te maken met iedereen pamperen en zijn zin geven, maar wel met zicht krijgen op wat mogelijk is - en dat vervolgens eruit halen.

… je eerst het totaalplaatje bekijkt, voordat je blind begint met stukken in elkaar ‘proppen’.

Je moet snappen waarom de huidige situatie is ontstaan (en dit logisch of zelfs onvermijdelijk was), om vanuit daaruit te kijken hoe het anders kan. Hoe bereik je samen soepel en effectief het organisatiedoel dat het bestaansrecht voor je team vormt?

… je soms moet concluderen dat een stukje niet past.

Het is niet mijn doel om iedereen koste wat het kost in jouw team te houden, maar om voor alle betrokkenen duidelijkheid te scheppen in welke stukjes echt niet passen, en welke simpelweg anders neergelegd moeten worden.

Voor een keerpunt in jullie samenwerking hebben we geen half jaar nodig

Iedereen in het team weet namelijk al lang waar het fout gaat. Ze hoeven het alleen maar op tafel te leggen, zodat we kunnen beginnen met het oplossen van de zichtbare en nu nog onzichtbare belemmeringen. 

Dat snel en met ieders betrokkenheid voor elkaar krijgen is mijn expertise.

Dit werkt bij elk team*. Ook dat van jou, en ook als je voor je gevoel al alles hebt geprobeerd. Het is tijd om snel en doelgericht verandering te creëren. 

*Ja, zelfs als je denkt dat het bij jou écht anders is. 😉 Ik houd van een uitdaging.

Dit is wat ik kom brengen in jouw team

Praktisch optimisme

Ik zie kansen die jij (nog) niet ziet, en ik pak ze. Ziet één van je medewerkers het nut niet in van zijn deelname aan het traject? Laat mij eens met hem praten 😉 Ooit sprak ik een ervaren operations manager die enorme weerstand voelde en duidelijk aangaf dat hij geen zin had in “psychologisch gedoe". Twee dagen later mailde hij me hoeveel hij aan het gesprek had gehad.